Ko tavs dūru turēšanas veids vēsta par tavu personību?

Saliec rokas dūrēs un pavēro, kuram no attēlā dotajiem zīmējumiem tās atbilst vislabāk!

Tas, kā tu turi dūri var daudz pastāstīt par tavu personību un zemapziņu. Iespējams, tev tas šķiet visai smieklīgs veids, pēc kura izprast sevi, bet tas ir ārkārtīgi precīzs. Uzzini interesantus faktus par savu personību – kādu tu sevi parādi sabiedrībai, kāds tu esi starp tuvākajiem un kāda ir tava romantiskā puse!

A dūre:

Ārējā personība

Jūtīgs, piemīt lieliska intuīcija, patīk palīdzēt cilvēkiem. Entuziastisks, nedaudz nepacietīgs, enerģisks. Zinātkārs, piedzīvojumu meklētājs, komisks, pašironisks.

Iekšējā personība

Vēlas tikt pasargāts un cienīts, gluži tāpat vēlas iegūt atpazīstamību un tikt pieņemts. Dažkārt esi pārāk jauks, iespējams, ka citi visai bieži to izmanto. Tas, ko vēlies ir ļoti vienkārši iegūstams, tiklīdz citi pret tevi ir patiesi.

Romantiskā personība

Tev nepadodas jūtu paušana, ja mīļotais cilvēks jūt, ka tu mīlestību paud tikai uz 30%, patiesībā tu viņu mīli stipri vairāk. Nebūsi godīgs, ja centīsies apspiest jūtas un emocijas. Tu neesi cilvēks, kurš nekad nedusmojas. Parasti pret cilvēkiem izturies ļoti laipni un nezini, kas ir egoisms.

B dūre:

Ārējā personība

Talantīgs, radošs, sadraudzējas ar cilvēkiem dažādās sfērās. Dāsns, inteliģents, pašpārliecināts, uzmanību piesaistošs. Smagi strādājošs, idejām bagāts, pielāgoties spējīgs un uzmanīgs.

Iekšējā personībaTrausla sirds, piemīt vēlme darīt ļoti daudz, bet tajā pašā laikā baidās no sāpināšanas. Augstas cerības, bet bailes no zaudējuma, nepieciešama iedrošināšana. Tas, ko vēlies nav nekas liels, tu vēlies atrast cilvēkus, kas tevi saprot un tādus, kuriem tu patīc tāds, kāds esi.

Romantiskā personība

Tu pārāk daudz domā, tādēļ grimsti depresīvās atmiņās, kuras grūti atstāt pagātnē. Tu vienmēr vilcinies, vēloties, lai kāds tev sastāda kompāniju. Tavs mīļotais cilvēks tev ir ļoti dārgs un tu nekādā gadījumā nevēlies, lai viņš tevi ienīst.

C dūre:

Ārējā personība

Radošs, asprātīgs, veikls, padodas pārfrāzēšana, ātri reaģē. Praktisks, apdomīgs, bet dažkārt pārlieku daudz uztraucas, jūtīgs. Gudrs, padodas manipulēšana.

Iekšējā personība

Lielāko daļu laika tu izvēlies pavadīt klusējot, tādējādi tu pasargā citus no sāpināšanas. Tevi nav grūti izprast, tu vēlies īstenot savus sapņus, tajā pašā laikā saglabājot elastīgumu, tev nepieciešams atrasties starp cilvēkiem, kuri tevi saprot.

Romantiskā personība

Tev nepatīk kņada un rosība, labāk piestāv komfortabla vide, tas pats attiecas arī uz attiecību jomu. Tava lielākā vājība ir mīkstā sirds. Pat tad, ja cilvēks, no kura rokas esi cietis vai ticis sāpināts atvainosies, tu nespēsi viņam nepiedot.

Avots: https://zvaigznutulks.lv/tag/tulk-1500-1103

Marijas Montesori alternatīvā pedagoģija

Marija Montesori izveidoja unikālu bērna pašattīstības sistēmu speciāli sagatavotā attīstošajā vidē.

Romas universitātē viņa studēja dabaszinātnes. Tur viņa arī izdarīja savu profesionālo izvēlē – bērnu ārsts. 1896.gada pabeidza Romas universitāti un bija pirmā sieviete, kas ieguva doktora grādu.
Strādājot universitātes klīnikā, Montesori guva pirmo pieredzi darbā ar bērniem. Viņa strādāja ar bērniem ar īpašām vajadzībām, bērniem invalīdiem, atpalikušajiem bērniem. Tolaik neviens ar šiem bērniem īpaši nenodarbojās, nevirzīja tos uz priekšu. Pēc ēšanas lielāka daļa bērnu vārtījās pa grīdu un no maizes taisīja bumbiņas. Bērni bija atstāti paši sev. Nekas nevarēja viņus aktivizēt uz pozitīvām un lietderīgām darbībām. Apkārtēja vide arī nestimulēja šo procesu Šie skati dziļi iespaidoja Mariju Montesori. Viņa nostiprināja domu, kas vēlāk kļuva par viņas pedagoģiskās teorijas pamatnostādni, ka bērniem gan slimiem, gan veselie ir nepieciešama specialā, radošā vide, kur būs koncentrētas visas zināšanās par pasauli, kas caur cilvēces svarīgākajiem domas sasniegumiem būs pieejami bērnam.
M. Montesori sāka nodarboties ar bērnu, kam ir attīstības traucējumi, ārstniecību un apmācību. Pilnībā pārņemta ar ārstniecības problēmām un bērnu apmācību, kuriem ir attīstības traucējumi, Marija Montesori iepazinās ar franču psihiatra E.Segena un G.Itara darbiem un pārņēma ,, pedagoģiskās ārstniecības’’ ideju par dažādām slimības formām. Montesori padziļināti uzsāka pētīt un studēt pedagoģiju un psihiatriju. Kaut gan lielāko uzmanību viņa pievērsa antropoloģijai un tieši tai daļai, kas skāra cilvēka attīstības evolūciju jautājumus un dabas faktorus, kas ietekmēja bērna prāta attīstību. 

1904.gada viņai piedāvāja ieņemt amatu Romas universitātes antropoloģijas katedrā, kuru viņa arī pieņēma, jo tas ļāva Marijai turpināt savus pētījumus. Katedras ietvaros viņa veica dažādus antropoloģiskos pētījumus pedagoģijas jomā. Lai padziļinātu savas zināšanas pedagoģijā, kas, savukārt, palīdzētu antropoloģiskos pētījumos, M.Montesori papildus studēja pedagoģiju koledžā. Šajā laikā Marija Montesori formulēja savas pedagoģijas pamatus, izstrādāja jaunu oriģinālo sensorisko bērna attīstības metodiku. Viņa daudz strādāja ar Segena didaktisko materiālu. Pilnveidoja un papildināja to. Montesori nebaidās nākt klajā ar ļoti pārsteidzīgiem apgalvojumiem, piemēram, viņa uzstāja, ka bērnam pirmsskolas vecumā vairāk interesē rakstīšana nekā lasīšana. Viņa krasi kritizēja pastāvošo izglītības sistēmu par to, ka tā pilnīgi ignorē bērna vajadzības. 
Savus pārsteidzīgus secinājumus viņa radīja arī praktiski.Ar laiku Marija Montesori ir izstrādājusi savu pedagoģisku sistēmu un 1907.gada 6.janvārī tika atvērts pirmais ,, Bērna nams” „Casa dei Bambini” , kura darbība bija pilnīgi izveidota, balstoties uz Montesori pedagoģijas principiem. Tās bija pārbaudījums Marijas Montesori izstrādātai sistēmai. Šajā iestādē viņa bija vadītāja un visu iekārtoja tā, lai dažāda vecuma bērni tur justos omulīgi un ērti. Šī nama atvēršana nebija Montesori pētījumu galarezultāts, bet gan līdzeklis turpmāko pētīju veikšanai. 

Marijas Montesori izstrādātā sistēma izturēja pārbaudi un sākot ar 1909.gadu Montesori pedagoģijas metodiku sāka aktīvi realizēt dzīvē. Tika atvērti daudzi nami, kas darbojas pēc šī principu visā pasaulē. Tika atvērti kursi pedagogiem. Marija Montesori pati konsultēja speciālistus no Londonas, Parīzes, Barselonas utt.
1929.gada Marija Montesori kopā ar savu dēlu atver Starptautisko Montesori asociāciju, kas darbojas arī mūsdienās. 
Otrā Pasaules kara laikā Montesori bija Indijā, kur nodarbojās ar sava pedagoģijas principa popularizēšanu arī tur. Indijā Montesori pavadīja septiņus gadus un apmācīja vairākus tūkstošus pedagogu. 

Montesori pedagoģijas pamatprincipi

  • Uztvert bērnu kā personību un pilnvērtīgu cilvēku
  • Palīdzēt attīsties bērna vajadzībām, tam tiek dota telpa brīvai izvēlei, palīdzēt bērnam patstāvīgi domāt un darboties
  • Dot bērnam iespēju sekot savām paša mācīšanās spējām, jo bērni nevēlas mācīties kaut ko, bet gan noteiktā laikā noteiktas prasmes (sensitīvās fāzes)
  • Palīdzēt bērniem pārvarēt grūtības, nevis izvairīties no tām

Brīva darbošanās

… ir Montesori pedagoģijas kodols. Bērni paši izvēlas, ar ko nodarbosies. Montesori materiāls, kurš bērniem vienmēr ir pieejams, un skolotāja novērojumi palīdz bērniem izvēlēties ar kuru no materiāliem darboties.

Tad bērns pats izvēlas darba ritmu un darbošanās ilgumu, kā arī to vai viņš vēlas darboties viens vai kopā ar citiem, vai viņš vēlas mācīties vai rotaļāties.

Brīvā izvēle bērnos rada disciplīnu. Tā nāk no bērna un nav audzinātāja izvirzīts nosacījums. Montesori bērnu mājā katrs, kurš pirmo reizi redz mierīgo darba atmosfēru, izmantojot Montesori metodi, ir izbrīnīts.

Montesori skolotājs

… ir palīgs patstāvīgas personības attīstībā. Kad nepieciešams skolotājs dod padomu un palīdz bērnam pašam veikt uzdevumu. Skolotājs pacietīgi strādā ar bērnu un skaidro materiālu pielietojumu un atbalsta bērnu, ja tam nepieciešama palīdzība. Skolotājs veido arī bērnu attieksmi pret apkārtējo vidi un materiālu.

Montesori izstrādātas metodes priekšrocība ir tajā aspektā, ka viņa savas atziņas veidoja nevis uz teorētiskās bāzes, bet gan uz praktiskās pieredzes. Viņa ilgstoši un intensīvi novēroja bērnus dabiskajos apstākļos un uz novērojumu pamatiem izdarīja secinājumus. 
Montesori pārsteidzošie atklājumi par bērniem apstiprināja viņas atziņu, ka bērns ir ne tikai savas personīgās dzīves veidotājs kā bioloģiska būtne, bet arī tās garīgais īstenotājs kā kulturāla būtne. Gluži tāpat kā bioloģiskā spektra jomā ir apgalvojums, ka neviens ,, nevar augt bērna vietā”, arī garīgajā sfērā bērns pats ir sevis veidotājs un neviens nedrīkst to traucēt.

Montesori savas audzināšanas metodes skaidrojumā lieto specifiskus jēdzienus, tādus kā absorbējušais gars, sensibilitātes periodi utt. M.Montesori pauž tādu filozofisko ideju, ka bērns piedzimst ļoti nevarīgs kā cilvēka dvēseles embrijs – maigs un trausls. Šajā embrijā ir cilvēka dvēseles tīrā būtība, kamēr pieaugušie ir ārkārtīgi komplicēti. Īpašu embrionālo stadiju bērns dzīvo ārpus mātes klēpja. Šo stadiju bērna attīstībā Marija Montesori nosauc par garīgo embriju. Garīgajam embrijam piemīt garīgo impulsu spēja. Šos garīgos impulsus Montesori arī sauc par bērna absorbējošo garu. Tātad ar absorbējošo garu Montesori saprot būtisko spēku, ar kuru notiek intensīva pievēršanās pasaulei, sākotnēju neapzināta, refleksijas un kritikas nespējīga. Precīzāk – ar jēdzienu bērna absorbējošais gars viņa saprot bērna garīgo spēku vai spēju vispusīgi uztvert apkārtējās pasaules iespaidus un nenogurstoši tos savākt un uzkrāt zemapziņas dziļumos. Šajā periodā bērns ,,iesūc” visu pieejamo informāciju, pat tādu, kuru viņš neizprot. Tādējādi Montesori atzīmē, ka šīs periods ir nozīmīgs bērna attīstībā. Bērns nenogurstoši savāc visu informāciju un uzkrāj to zemapziņas dziļumos. Nekad vairs savā dzīvē cilvēks nespēj tik viegli, sekmīgi un bez zaudējumiem mācīties kā absorbējošā gara laikā.
Taču jāsecina, ka unikāla spēja nenogurstoši uztvers informāciju neilgst mūžīgi, bet ar laiku mazinās līdz pilnīgi izzūd. Laikā, kad bērnu veido pavisam atvērtas iespējas noteiktu saturu uztverei, atvērtās iespējas arī mazinās. Tādējādi, absorbējošais gars pats sevi pamazām noārda, un , kad bērns otrajā vai trešajā gadā nonāk pie apziņas un saka ,,es”, absorbējošais gars ir jau zudis par labu progresīvajai apziņas atmodai.

Rūpīgi pētot bērna attīstību Montesori nonāk pie oriģinālā un svarīgā atklājuma savā mācībā. Bērna attīstība nav haotisks process, bet gan iekšējam plānam sekojoša dinamiski mainīga, mērķtiecīga interese. Šos procesus M.Montesori nosauca par ,, sensitīvajiem periodiem”. Viņa ar to apzīmē iekšienē mostošos spēcīgos dzinuļus, kuri ir virzīti uz kādu pavisam konkrētu priekšmetu vai kultūras attieksmi. Šāda sensitīvā perioda laikā bērns jūt sevī motivāciju kādam mērķtiecīgam mācību procesam; un tad viņš mācās ar prieku un nenogurstoši izturību un neatkāpjas, pirms nenonāk līdz iecerētajam rezultātam. Tāpēc Montesori nonāk pie secinājuma, ka bērnu attīstība jāvirza saskaņā ar šo periodu īpatnībām. Montesori veica pētījumus un atklāja šo sensatīvo periodu atbilstību vecumam, proti, izpētīja kādā vecumā kādas bērnam ir intereses, ko viņš grib iemācīties.

Bērnam ir nepieciešama īpaši iekārtota vide. Bērna videi jābūt tādai, kas nodrošina viņam visu un kurā viņš jūtas omulīgi. Bērns ierodas kultūrlietu pasaulē, kuru gadsimtos radījuši pieaugušie cilvēki. Bērnam tā galvenokārt ir mākslīga pasaule, jo to iekārtoja pieaugušie, piepildot to ar dažādām lietām un priekšmetiem, kas ir vai nu par lielu vai nu par mazu bērnam. Tā kā kultūrlietu saturs bērnam neeksistē, ap viņu valda lietu haotiska pārpilnība. Bērns mēģina šajā lietu pasaulē darboties, tāpēc bieži vien uzskata, ka bērns pēc būtības ir nekārtīga būtne, jo šī darbošanās pēc pieaugušo domām izraisa nekārtību. Taču Montesori ievēroja, ka bērns vāc priekšmetus un sakārto tos telpā pēc sava prāta – pats iekārto sev vidi. Šī vide tika nosaukta par bērna pašiekārtošanas vidi. Marija Montesori konstatēja, ka bērnam piemīt raksturīga kārtības mīlestība. Izvēloties un sakārtojot lietas ap sevi, bērns izveido sev orientierus vidē, kas nepieciešami viņa tālākai darbībai šajā vidē.
Vidē, kuru radīja pats bērns, viņš jūtas omulīgāk un drošāk. Priekšmetu sakārtojumā pēc bērna atpazīst sava absorbējošā gara struktūru. Kā arī savas vides radīšanā bērns iegūst patstāvību.
Taču bērns pilnībā nevar radīt sev auglīgo vidi savai pilnvērtīgai attīstībai. Tajā var palīdzēt pieaugušie. Šāda vide ir bērnu iespēju vide. Videi jāatbilst tagadnes kultūrai, jo šajā kultūrā viņam kā pieaugušajam būs jādzīvo un tā tālāk jāattīsta. Videi jāatbilst divām pamatprasībām: 1) tai jāatbilst bērna sensabilitātes periodiem un 2) kultūrdotumiem – valodai, matemātikai, bioloģijai u.c. * šajā vidē vispirms jābūt lietām, kuras pēc lieluma būtu piemērotas bērnam, lai bērns rotaļām domātās lietas būtu patiešām viņam atbilstošas, ne par lielu, ne par mazu, ne pārāk smagas, lai viņš ar tām spētu darboties. Tātad bērna attīstībai saskaņā ar Marijas Montesori piedāvāto metodi ir nepieciešamas divas vides: bērna pašveidotā vide un pieaugošo iekārtota vide.
Nākošais sistēmas elements ir palīgs. Tas var būt pedagogs vai vecāki, cilvēks, kas palīdz bērnam iepazīt šo pasauli. Viņiem jābūt labi sagatavotiem, jo viņi aizpilda bērna laiku. Pedagogs vai vecāki organizē bērna vidē, dažādās darbības izpausmēs. Viņiem ir jārespektē bērna vēlmes, jo tās virza bērna attīstību. Galvenais moments, kas jāatceras, ka pedagogs vai vecākais ir tikai palīgs. Viņš nekāda gadījuma nedrīkst kļūt par vadošo elementu. Bērns ir šī procesa virzītājs, jo viņš ar pārliecību izvēlas to darbu, kas atbilst viņa interesēm. Montesori izvirzīja bērna pašdarbības principu. Bērna pašdarbības avots ir viņa bērnišķīgā spontānā brīvības izjūta. Pedagogs vai vecākais tikai koriģē bērna vēlmes. Tāpēc Montesori metodē darbojas princips, saskaņā ar kuru ir aizliegti sodi un aizliegumi. Bērnam nedrīkst aizliegt iepazīt pasauli un iegūt jaunas zināšanas, kā arī sodīt par to. Nav arī apbalvojumu. Montesori uzskata, ka ir slikta tāda audzināšanas sistēma, kura paredz uzslavu lietošanu, lai panāktu bērna mācīšanos. Uzslava, apbalvojumi un sodi iedarbojas uz cilvēces slikto pusi – uzskata Montesori. Ja tos lieto, tas sanāk, ka bērns izpilda darbības nevis pēc paša vēlmēm , bet gan ārēja ietekmē.

Tāpēc viņas metodi dēvē arī par ,,brīvo audzināšanas’’ metodi. Montesori izpratnē nodrošināt bērnam brīvību, nozīmē nodrošināt bērnam priekšmetu un materiālu brīvo izvēli, brīvu pārvietošanos, lai sadarbotos ar citiem bērniem un dzīvē vispār, kā arī brīvi izvēlēties koncentrēšanas ilgumu, tas nozīme pašam noteikt, cik ilgi nodarboties ar katru noteiktu darbību. Ar bērna brīvību viņa arī saprot neiejaukšanos bērna augšanas procesā. Viņa nenoliedz, ka pastāv nepieciešamība arī pēc ārējas palīdzības, bet tikai tādai, kas nekādi netraucē, neierobežo bērna paša kustības. Tātad galvenais dotas metodes darbības princips ir bērna brīvas pašattīstības princips.
Viens no interesantākajiem sensitīvajiem periodiem ir tā sauktais ,, kārtības periods”. M.Montesori apgalvo, ka bērnam, sākoties otrajam dzīves gadam un turpinoties apmēram divus gadus, piemīt ,,raksturīga kārtības mīlestība”. Bērnam kārtība un stabilitāte apkārtējā vidē ir nepieciešama tāpēc, ka viņš veido pats sevi no šīs vides elementiem. Viņa prāts nav tikai apkārtējas vides spogulis. Jau no paša sākuma notiek informācijas atlase, veidojot bērna priekšstatu krātuvi.
Vienlaicīgi ar sensatīvo kārtības periodu un daļēji saistībā ar to parādās maza bērna interese par maziem objektiem. Jāatceras, ka šajā periodā rodas ne tikai bērna prāta noteikta attieksme pret attiecīgajiem vides elementiem, bet attīstības procesā izveidojas un pilnveidojas arī noteikta funkcija. Ir zināms, ka bērns pirms saprata iestāšanās izrāda sevišķu interesi par visdažādākajiem maņu iespaidiem- krāsām, skaņām, formām utt. Šis vecums sakrīt ar maņu orgānu pilnveidošanās procesu. Montesori uzskata, ka tas ir pamats, uz kā bērns vēlāk var veidot izvērstāku radošo domu un skaidrāku abstraktu ideju.
M.Montesori atklāja, ka vislabākais vecums, kas mācīties rakstīt ir trīsarpus līdz četrarpus gadu vecumam. Vecumā no septiņiem līdz deviņiem gadiem bērns pārdzīvo gramatikas sensitīvo periodu.
Pie valodas apgūšanas Montesori pieskaita arī matemātiku, uzskatot, ka tā ir viena no cilvēka valodām, turklāt tikpat dabiskā, piemēram , žestu valoda. 
Jāatzīmē, ka bērnam vieglāk ir attīstīties un mācīties grupā ar citiem bērniem. Bērns labāk apgūst vielu, ko skaidro cits bērns nekā pieaugušais. Tas var būt izskaidrojams ar to, ka pieaugušais redz lietas savādāk nekā bērns.

Marija Montesori savas audzināšanas teorijas ietvaros izstrādāja speciālus didaktiskus materiālus, kas palīdz bērna attīstībā. Viņa atzīst, ka tas, ko bērns izvēlas, ir nozīmīgs viņam pašam. Montesori materiāli paver jaunas iespējas bērnu attīstīšanā un rehabilitācijā, ievērojot bērna spējas, sensatīvos periodus un īpašās intereses. Visi Montesori sistēmas didaktiskie materiāli attīsta bērna rēķināšanas pamatiemaņas, vizuālas spējas, sagatavo abstraktai domāšanai, jo darbojoties ar šiem materiāliem , bērns salīdzina, mēra, šķiro.
Savas pedagoģiskās darbības sākumā viņa izstrādājusi didaktisko materiālu, kas sastāvēja no 26 ierīcēm, kas paredzētas sajūtu attīstīšanai, atskaitot garšas un ožas sajūtas.
Visiem didaktiskiem materiāliem, ko izstrādājusi Marija Montesori, ir viena kopīga īpašība: katrs didaktiskais materiāls bērnam ir interesants, bet bērnam, darbojoties ar to, iespējama arī kļūdīšanās, un šīs kļūdas (neveiksmīgs mēģinājums) pašas rosina bērnu atkārtot vingrinājumu, izlabot tās.

http://www.montessori.lv

http://www.gudrinieks.lv

Sapņu lielākie pētnieki – psihoanalītiķi

Sapņu padziļinātai izpētei pievērsušies un ilgus savas dzīves gadus veltījuši daudzi pasaulslaveni psihoanalītiķi – Zigmunds Freids, Karls Gustavs Jungs, Alfrēds Ādlers, Fricis Pērls un daudzi citi.

Zigmunds Freids

Austriešu psihoanalītiķis Zigmunds Freids 1900. gadā publicēja vienu no novatoriskākajiem darbiem par sapņiem – “Sapņu interpretācija”. Tajā tika atzīts, ka sapņi un to interpretācija ir svarīga psihoanalīzes sastāvdaļa. Šis darbs būtiski mainīja izpratni par cilvēka prātu un tā darbības principiem, kaut arī kritiski tika vērtēta Freida metodoloģija un teorijas, it sevišķi viņa apgalvojums, ka sapņu un to simbolikas pamatā ir galvenokārt seksuālās dziņa

Freids salīdzināja galvas smadzenes ar elektrodzinēju, apgalvodams, ka smadzeņu nervu šķiedras ražo elektroenerģiju tāpat kā tās. Lai varētu pienācīgi funkcionēt, smadzenēm no šīs enerģijas jāatbrīvojas sapņojot. Freids uzskatīja, ka galveno motivāciju dzīvē cilvēkam dod instinktīvi dzinuļi, tādi kā izdzīvošanas instinkts un seksuālās dziņas, kuras, darbodamās zemapziņas līmenī, kontrolē emocionālās atbildes reakcijas. Viņš uzskatīja, ka daba šajos dzinuļos nav ielikusi nekā slikta, kaut gan tie var tādi kļūt, ja ar tiem saistītās emocijas negūst piepildījumu vai arī lielākoties bērnībā saņem citu cilvēku nosodījumu un vēlākajā dzīvē tiek apspiestas. Pēc Freida domām, nevienas emocijas, kas tiek apspiestas šādā veidā, neizzūd, bet paslēpjas zemapziņā, gaidot izdevību izlauzties uz āru brīdī, kad cilvēka rīcību nekontrolē apziņa, – tas ir, kad viņš ir aizmidzis un sapņo. Sapņos var izpausties jebkuras emocijas vai dzinuļi, kurus cilvēks apspiedis nomoda dzīvē.

Freids uzskatīja, ka sapņu simboliskā daba no universālās simbolisma valodas. Pēc Freida domām, psihologi šo valodu var apgūt un izmantot, lai izskaidrotu savu klientu sapņus un līdz ar to arī psiholoģiskās problēmas, kas tos radījušas.

Viņš apgalvoja, ka sapņiem ir gan acīmredzams, gan slēpts saturs; pirmais ir šķietams, otrais – patiess.

Alfrēds Ādlers

A.Ādlers uzskatīja, ka cilvēka sapņi sakrīt ar viņa domām, emocijām, atmiņām un izturēšanos, jo ikviens uzvedas kā vienots veselums. Katram no šiem elementiem var piemist savas īpatnības, bet tā kā to būtība ir viena un tā pati, tad sapņi atklāj visai daudz par cilvēka psiholoģiskajām vai emocionālajām problēmām. Pēc viņa domām, bērnības atmiņas – gan īstas, gan iedomātas – atklāj sapņotāja pamatuzskatus par sevi un pasauli, kurā viņš dzīvo.

Fricis Pērls

F.Pērls centās pierādīt, ka sapņu simbolika nav universālas simboliskas valodas sastāvdaļa, to rada katrs cilvēks pats. Turklāt viņš domāja, ka sapņu simbolus nevajadzētu uzskatīt par instinktīvu vēlmju atspulgu, bet drīzāk gan par cilvēka personības daļu, kas izpaužas noteiktā laikā. Viņš arī centās pierādīt, ka tas, kas parādās sapnī, mājo cilvēkā, jo viņš ir savu sapņu arhitekts.

Medards Boss

M.Bosu valdzināja sapņi, un viņš tos uzskatīja par ļoti svarīgu psihoterapijas sastāvdaļu. Tomēr viņš neuzskatīja, ka sapņi ir simboliski, bet gan domāja, ka tie ilustrē cilvēku dzīves izpratni.

Karls Gustavs Jungs

K.G. Jungs sapņu izpētes jomā, paplašināja izpratni par sapņiem un izvērsa tālāk sapņu pētījumus. Jungs uzskatīja, ka sapņu acīmredzamā daba ir patiess cilvēka garīgās pasaules attainojums. Sapņiem nav slēpta satura, kam vajadzīgs skaidrojums; nepieciešama tikai izpratne par simboliskajām spēlēm, kuras izraisa zemapziņa izraisot sapņus. Katrs sapnis ir unikāls, būdams raksturīgs tikai cilvēkam, kurš to redz.

Jungs uzskatīja, ka lai pareizi izskaidrotu sapni, tas jāapspriež ar cilvēku, kurš to redzējis, jo tikai viņam piemīt intuitīvā izpratnes spēja, kas ļauj atklāt sapnī ietverto vēstījumu. Sapņošanas galvenā funkcija ir ļaut bezapziņai un apziņai sasniegt līdzsvara un simetrijas stāvokli, lai problēmas, par kurām cilvēks sev aizliedzis domāt vai arī par kurām nav licies zinis, nonāktu viņa apziņas priekšplānā un kļūtu saprotamas. Viņš uzskatīja, ka sapņi ir kāda konkrēta avota vēstījums, tomēr tā arī īsti nenoskaidroja, vai arī tas, ko viņš dēvēja par kolektīvo bezapziņu. Kolektīvo bezapziņu Jungs definēja kā mitoloģisko motīvu, zināšanu un pieredzes kopumu, kas pieejams katram un kas glabājas psihes dzīlēs. Cilvēka sapņi visu laiku – gan miegā, gan nomodā. Viņaprāt ir pilnīgi iespējams, ka cilvēks sapņo nepārtraukti, tikai šos sapņus pārmāca viņu “trokšņainā” apziņa. Pie Junga galvenajiem arhetipiem pieder persona, ēna, anima (dvēsele) un animus (gars), kā arī patība.

Avoti:

http://www.e-misterija.lv/sapnu-lielakie-petnieki-psihoanalitiki/

http://www.sapnuguru.lv/

Vai cilvēki uztver visu gaismu?

Kāpēc nakts debesis ir melnas, kaut arī tajās ir tūkstošiem zvaigzņu? Kāpēc gaisma ir neredzama, kad tā ir mums apkārt, tā teikt, tīrā gaisā???Mums gaisma kļūst redzama tikai tad, kad tai ir no kā atstaroties. Ir vajadzīgs tās ceļā kaut vai puteklītis ,kas gaismu atstaro un tā kļūst redzama. Starpzvaigžņu telpā kaut ari tā visa ir piepildīta ar gaismu mēs to neredzam. Gaismai nav no kā atstaroties un tā paliek neredzama.

Vai cilvēki uztver visu gaismu?

Kāpēc nakts debesis ir melnas, kaut arī tajās ir tūkstošiem zvaigzņu? Kāpēc gaisma ir neredzama, kad tā ir mums apkārt, tā teikt, tīrā gaisā??

Mums gaisma kļūst redzama tikai tad, kad tai ir no kā atstaroties. Ir vajadzīgs tās ceļā kaut vai puteklītis ,kas gaismu atstaro un tā kļūst redzama. Starpzvaigžņu telpā kaut ari tā visa ir piepildīta ar gaismu mēs to neredzam. Gaismai nav no kā atstaroties un tā paliek neredzama.

Katram, kurš apguvis skolā fiziku uzreiz būs skaidra atbilde cilvēki neuztver visu gaismu.

Šī redzamā gaisma (diapazonā, no 400 līdz 700 nanometeri) ir tikai neliela daļa no plašās elektromagnētisko viļņu pasaules. Bez redzamās gaismas diapazona gaisma izplatās tāpat gamma diapazonā, rentgenstaru diapazonā, ultravioleto staru diapazonā, ifrasarkano staru diapazonā, radio viļņu diapazonā …un vai tas ir viss? Nē nav viss.

Var pamatoti pieņemt, ka aiz šiem cilvēka iepazītajiem gaismas diapazoniem ir vēl citi, tikai vēl cilvēkam nepazīstami. Pēc būtības visa mūsu Visuma realitāte iekļaujas diapazonā no + bezgalības līdz – bezgalībai. Vienus gaismas viļņus mēs uztveram, citus, kuru pat varbūt ir daudz vairāk, neuztveram, jo tie vēl nav atklāti.

Vai tik pat ierobežoti kā gaismas viļņus cilvēks uztver arī pārējo sev apkārt?

Cilvēks uztver tikai mazu daļu no visas realitātes- tikai to, kas nokļūst viņa uztveres laukā pateicoties uztveres sensoriem. Apkārt cilvēkam pastāv miljoniem viņa neuztverti viļņi. Gaisma, skaņas, smaržas, garšas, tāpat taustes uztvertais tie visi ir viļņi. Iedziļinoties matērijas uzbūvē līdz atomu līmenim mēs varam pārliecināties, ka matērija nebūt nav kāda sastingusi cieta substance, bet esoša nepārtrauktā kustībā. Matērija nepārtraukti izstaro enerģiju, kas sastāv no daļiņām(būtībā viļņiem!). Salīdzinoši ar šo daļiņu izmēriem starp tām pastāv milzīgi „tukšumi”. Sekojoši gandrīz neaptverami ir tas, ka vielas atoms par99,9% ir „tukš”. Un nošāda „tukšuma” sastāv viss mums apkārt. Pārsteidzoši vai ne?
Mūsdienu fizika ir mainījusi pasaules uzskatu par pasauli. Šodien ikviens fiziķis apgalvos, ka matērijas elementārdaļiņas sastāv no enerģijas kūlīšiem, kādas pamatvielas elementārdaļiņām nav. Realitāte ir patstāvīgā kustībā esoša enerģija, kas savstarpēji neredzamām saiknēm saista ik vienu šīs sistēmas daļu. Jā, jā pat klints ir trakota enerģijas „deja”.

Visums ir dzīvs un dinamisks un mēs paši atrodoties šeit, esot šīs milzīgās sistēmas daļa, esam tieši tādi paši dzīvi un dinamiski.

Tas, ko mēs redzam un uztveram ir tieši atkarīgs no mums piemītošajām īpašībām. Mūsu smadzenes pašas rada savu unikālu realitātes ainu. Ir teikts: maini sevi un tu izmainīsi savu pasauli! Tikai mainot sevi, savas īpašības cilvēks var iegūt kvalitatīvi jaunu domāšanas līmeni .Līdz ar kvalitatīvi jaunu domāšanas līmeni, cilvēks iegūst plašāku uztveri. Cilvēks sāk saskatīt un saistīt sevi ar bezgalīgalīgajiem un mūžīgajiem spēkiem pasaulē pasauli.

http://alare.lv/vai-cilveki-uztver-visu-gaismu/

“Mākslīgā laime”

Mūsdienās ļoti daudz laika un pētījumu tiek veltīts stresa un depresijas saistīšanai ar dažāda veida slimībām. Ja pētījumos lielāks uzsvars tiktu likts uz to, kāpēc mums nav jāiet  pie ārstiem, kad mēs jūtamies optimistiski, laimīgi un dzīvespriecīgi, tad, iespējams, mēs nedotu tik lielu iespēju lielajām farmaceitiskajām kompānijām sapelnīties uz mūsu veselības. 

Ir daudz un dažādi veidi kas mūsu smadzenēm liek sajust baudas sajūtu, un , iespējams, tieši prieks un laime ir tās emocijas, kas mūsu organismā ir spējīgas novērst jebkādu slimību rašanos.

“Mākslīgā laime”

Daudzi cilvēki lieto tādas vielas kā alkoholu, nikotīnu, amfetamīnu, heroīnu, kokaīnu… Kāpēc viņi to dara? Un kāpēc viņi ir laimīgi? Tas ir tāpēc , ka smadzenēs atrodas dažādas ķīmiskās sistēmas, kuras regulē smadzeņu darbību miega un nomoda stāvoklī, un narkotisko vielu lietošanas laikā, šīs vielas ietekmē šo sistēmu darbību.  Savukārt sajūtas , ko cilvēks jūt šajā ķīmiskajā procesā nav laimes un prieka sajūta.

1) Ķīmiskais hormons dopamīns. Dopamīns smadzenēs tiek izplatīts ar specializēto nervu šūnu palīdzību. Dopamīns smadzenēs izstrādājas tad, kad cilvēks sasniedz sava veida atlīdzību vai gūst gandarījuma sajūtu. Piemēram, remdējot  izsalkumu vai slāpes, uzvarot spēli, vai nokārtojot eksāmenu. Dopamīnu bieži sauc par “atlīdzības hormonu”. Lai sasniegtu dopamīnam līdzīgas sajūtas, cilvēki bieži vien lieto tādas vielas kā kokaīnu vai amfetamīnu, kas viņos rada gandarījuma, spēka, un enerģijas pieplūdumu.Nav pārsteigums, ka cilvēki, kuriem nav citas iespējas, lai gūtu panākumus, kas dzīvo nabadzībā un bezcerībā, tērē savu pēdējo pārtikas naudu dažādāku narkotiku iegādei. Bet narkotikās nav laimes. Un cilvēki , kuri dzīvē ir daudz ko ir sasnieguši, saprot, ka dzīvē gūto gandarījumu sajūtu nekādā veidā nevar salīdzināt ar falsificēto laimes sajūtu, ko rada šīs ķīmiskās vielas.

2) Ķīmiskais hormons “endorfīns. Endorfīns smadzenēs darbojas kā dabīgs pretsāpju līdzeklis. Endorfīna darbību cilvēki bieži imitē ar morfīna, heroīna un alkohola palīdzību. Un atkal, nav brīnums, ka cilvēki, kuri cieš no emocionālām sāpēm, nožēlas, kauna, vainas un izmisuma  bieži vien rod sev mierinājumu šajā virtuālajā ķīmijas pasaulē. Bet tā nav laime…

3) Vēl viens ķīmiskais nosaukums “serotonīns”. Serotonīns ir zināms kā viela, kas ir atbildīga par laimes izjūtas un labsajūtas ierosināšanu. Serotonīns veic ļoti svarīgas funkcijas organismā, bet nervu sistēmā tas regulē nervu sistēmas līdzsvaru, psihisko stabilitāti, garastāvokli, miegu u.c.. Ja organismā ir serotonīna deficīts, tad cilvēkam pasliktinās garastāvoklis, pieaug pesimistisks un apātisks noskaņojums un kā rezultātā neko negribas darīt. Serotonīns nervu šūnās veidojas no aminoskābes L-triptofāns gaišā dienas laikā un no šejienes ir izskaidrojama tā saucamā sezonāla depresija rudenī un ziemā – pietrūkst saules serotonīna sintēzei, līdz ar to cilvēkam sāk attīstīties depresija. Tieši tāpēc tādas zāles kā “Prozac” mūsdienās ir guvušas tik lielu populariāti, jo tās spēj atbrīvot no apātiskuma un depresijas. Prozac īpašības nav gluži tik efektīvas kā īstajam serotonīnam, toties tas spēj īslaicīgi imitēt tā darbību. Bet agriezties no trauksmes un depresijas miera stāvoklī nav tas pats kas “laime”.

Un tātad..
Vai pasaulē ir kāda viela, kas ļautu mums pa īstam justies laimīgiem? Zinātnieki uzskata, ka tas ir nepareizi uzstādīts jautājums … Nav tādas vielas … Viņi uzskata, ka jau uzdodot šāda veida jautājumu, cilvēki parāda to, cik maz viņi zina par sevi un par sava ķermeņa un smadzeņu darbību… 

Kāpēc optimisks rada lielāku laimes sajūtu ?

Zinātnieki ir atklājuši to, ka cilvēkiem , kuri ir tendēti uz pozitīvu un optimistiksu garastāvokli, lielāka smadzeņu aktivitāte ir novērojama tieši kreisajā smadzeņu puslodē. Zinātnieki , kuri pēta cilvēka uzvedību, atklāja fascinējošas atšķirības starp pesimismu un optimismu. Optimistiskiem cilvēkiem mēdz būt daudz labāks noskaņojums. Optimisti mēdz būt daudz neatlaidīgāki un veiksmīgāki. Statistikas dati liecina arī par to, ka cilvēkiem ar labu garastāvokli ir daudz labāka veselība…

Optimisti :
• mazāk laika pavada vienatnē
• Optimistiem ir labas attiecības
• dzīvo veselīgāku dzīvesveidu
• ir labāka imūnsistēma
• dzīvo ilgāk nekā pesimisti

Labā ziņa ir tāda, ka Jūs varat izmantot savu prātu, lai apmācītu savas smadzenes ignorēt negatīvās domas, kas noved pie pesimisma. Tieši Jūs varat būt kapteinis neironu izmaiņām, kas novedīs pie lielākas laimes un pozitīvas attieksmes pret dzīvi.  Pat tādā situācijā, kad depresija ielaužas Jūsu ģimenē, jums ir iespēja uzstādīt neironu šķēršļus, un neļaut negatīvai domāšanai ietekmēt jūsu dzīves. Diemžēl, mēs nevaram izskaust ģenētisko noslieci uz depresiju, bet mēs varat ievērojami samazināt tās ietekmi un tās atkārtošanos.